Hoe behoud je goede werknemers en word je een aantrekkelijke werkgever? Daarover gaat Employer Branding, oftewel een sterk werkgeversmerk. Een sterk werkgeversmerk gaat over hoe (toekomstige) medewerkers jou als werkgever zien. Dat beeld kan je positief beïnvloeden door wat je te bieden hebt – en dat gaat verder dan een goed salaris en arbeidsvoorwaarden. Door te investeren in jouw werkgeversmerk stimuleer je innovatie op de werkvoer, werkgeluk, verstevig je de samenwerking en voelen medewerkers zich verbonden met de organisatie.
Er zijn verschillende stappen die je als werkgever kan nemen om te zorgen dat medewerkers verbonden zijn – en blijven – met de organisatie.
Het begint al bij de ‘onboarding’, beter bekend als de inwerkperiode. Geef nieuwe medewerkers een warm welkom en neem de tijd om hen kennis te laten maken met het bedrijf. Denk daarbij aan praktische zaken, zoals uitleg van werkprocessen en systemen, maar laat ze ook met de sfeer en cultuur ervaren. Bijvoorbeeld met een rondleiding en het voorstellen van verschillende afdelingen.
Luister naar waar medewerkers behoefte aan hebben en pas dit toe. Laat zien hoe je als werkgever, manager of directeur ook betrokken blijft met de organisatie.
Betrokken (oud-)medewerkers zijn ambassadeur van het werkgeversmerk. Zij kennen de bedrijfscultuur als geen ander. Hierdoor geven ze een betrouwbaar beeld over het werken bij een bedrijf. Met deze tips worden medewerkers ambassadeur van het bedrijf:
Bekijk hoe medewerkers presteren. Zijn er makkelijke manieren om deze prestaties te verbeteren? Vergeet niet om goede prestaties te vieren! Organiseer een gezellige lunch of teamuitje om stil te staan bij de successen.
Er is steeds meer behoefte aan persoonlijke en professionele groei. Dit kan je stimuleren door aandacht te hebben voor hard en soft skills. Er zijn verschillende (online) platforms waar vaardigheden – van timemanagement, samenwerking of leiderschap – gevolgd kunnen worden.
Gaat een collega uit dienst? Besteed aandacht aan het afscheid en vertrek! Oud-medewerkers zijn waardevolle ambassadeurs voor je organisatie. Zo kunnen zij de organisatie aan anderen aanbevelen óf besluiten op een later moment weer in dienst te treden.
Heb je een vraag over de inzet van (tijdelijk) personeel, neem dan direct contact met ons op.